AndreiL
Welcome to AndreiL.
Enjoy your time.
Please log in.

Stilurile Functionale

Go down

Stilurile Functionale

Post by Lucaci Andrei on Tue Jun 07, 2011 6:47 am

Download Document via GoogleDocs

Stilurile funcționale
Stilurile funcționale sunt varietăți ale limbii literare comune, diferențiate între ele prin trăsături lingvistice determinate de un anumit factor socio-cultural care condiționează comunicarea și prin funcția pe care o au ca niște mijloace de comnuicare în diverse domenii de activitate.

1.STILUL ȘTIINȚIFIC ȘI TEHNIC

Lucrările aparținătoare stilului științific conțin studii, experimente, demonstrații menite “să se împărtășească oricărei inteligențe omenești. Ele nu sunt limitate nici de caracterul național al limbilor, nici de felul particular al tendințelor și sensibilității celui care le înregistrează”.
Pentru că se adresează unui cerc uman foarte larg, valoarea tranzitiva a limbajului creste, spune T. Vianu in studiul citat, dar in acelasi timp scade valoarea lui refleziva, „paleste reflexul vietii interioare care a produs-o”. Astfel, o problema de geometrie este un fapt de limba care nu comnuica nimic despre creatorul textului, „nu transpare nici un reflex din intimitatea psihica a vorbitorului.”
Prin urmare, stilul stiintific si tehnic are drept caracteristica fundamentala functia lui exclusiv cognitiva (de cunoastere). Ea asigura transmiterea de informatii stiintifice, tehnice si uitilitare pe baza unor rationamente logice, deductive si argumentate.
- din punct de vedere lexical, este cel mai permisibil si dinamic stil, caci absoarbe numeroase neologisme, o data cu intrarea in cultura de specialitate stiintifica sau in economie a conceptelor, utilajelor, aparaturii noi;
- manifesta tendinta de respectare a sensurilor de baza, unanim cunoscute, ale cuvintelor;
- evita ambiguitatile lexicale printr-o terminologie specifica ce se impune prin : exactitatea informatiilor, precizia si obiectivitatea formularilor, claritatea exprimari, folosirea cuvintelor monosemnatice;
- foloseste neologismele specifice fiecarui domeniu de activitate, multe de circulatie intrenationala;
- este obiectiv;
- dezvolta un adevarat jargon de specialitate, greu de inteles de catre nespecialisti;
- preia din limbajul standard cuvinte pe care le foloseste cu semnificatie specifica (exemplu: In jurul filtrului este o manta de otel.)
- foloseste drept modalitati de comunicare:
• monologul scris (in lucrari si documente)
• monologul oral (in prelegeri, comunicari stiintifice si expuneri)
• dialogul oral (in cadrul colocviilor, seminariilor, dezbaterilor stiintifice)





2. STILUL ADMINISTRATIV-JURIDIC (OFICIAL)

- Cunoaste doua variante:
a. stilul juridic cu referire la textele de legi si tratatele care le comenteaza
b. stilul sdiminstrativ aplicat in actele si documentele oficiale ale institutiilor si firmelor
- Se caracterizeaza prin:
• functia lui denotativa si referentiala, de stricta informatie asupra unor probleme de interes general;
• este specific domeniului publicului si relatiilor oficiale cu institutiile administratiei de stat, sau cu alte stat;
• limbajul este precis si sec, nepersonalizat si fara stralucire;
• utilizeaza sintagme fixe de adresare si de formulare a continuturilor informative, numite sabloane sau clisee. Ele constau in repetarea mecanica a unor modele gramaticale prestabilite si consacrate oficial, care devin stereotipii de limbaj ( exemplu: „solicit prin prezenta”, „subsemnatul..” – la cerere; „impricinatul”, „inculpatul”- in stilul juridic).
• este stilul cel mai voit impersonal;
• impune o exprimare clara, precisa, rigida, neatractiva;
• presupuneri tipuri de acte specifice: cerere, proces-verbal, referat, circulara, dare de seama, memoriu, decizie, caracterizare, adeverinta, adresa, paragraf, certificat, hotarare de guvern, mandat, litigiu, ordonanta de urgenta, cod de legi, regulament de functionare, proclamatie, legitimatii.



3. STILUL BELETRISTIC

Stilul beletristic, folosit in operele literare, este intens reflexiv, caci izvoraste din intimitate spirituala a creatorului. Facem din nou apel la studiul lui Tudor Vianu care expliciteaza aceasta amprenta a limbajului astfel: „Citeasca-se versul lui Eminescu: << Apele plang clar izvorand din fantana>>. Este limpede ca intentia reflexiva a acestei manifestari de limba intrece cu mult intentia ei tranzitiva. Caci nu stirea despre felul cum izvorasc apele intereseaza in acest vers, ci acel inteles emotiv si muzical al lucrurilor, precipitat in intmitate subiectiva a poetului;))”.
Acest stil are drept caracteristica fundamentala functia poetica a limbajului (expresiva, sugestiva) si are rolul de a sublinia insusirile expresive ale limbajului.
Functiei poetice i se subordoneaza functia cognitiva, caci realizeaza o forma specifica de cunoastere-cunoasterea estetica.
- Foloseste frecvent sensul de baza secundar si cel figurat al cuvintelor.
- Se caracterizeaza prin:
• crearea unor universuri fictionale veridice sau fantastice;
• folosirea sensului conotativ al cuvintelor;
• originalitaea in exprimare prin inovatii lexicale, combinatii inedite de cuvinte.
• varietatea lexicala (utilizarea sinonimelor, valorificarea arhaismelor si regionalismelor, apelul la neologisme si unitati frazeologice neobisnuite, la argou, jargon, s.a)
• se adreseaza sensibilitatii si fanteziei cititorului.
• este accentuat subiectiv (reflexiv);
• nu demonstreza, nu afirma adevaruri inconstestabile, nu intentioneaza sa convinga, ci propune sisteme particulare de perceptie a datelor propuse, interpretari, unghiuri noi de contemplare si creare a unor lumi posibile, in functie de cultura, sensibilitatea, fantezia si epoca de creatie in care se integreaza autorul;
• recurge la un complex inventar de procedee stilistice: figuri de stil(epitet, comparatie, personificare etc), procedee artistice( repetitia, anafora, simetria, paralelismul sintactic, enumeratia, inversiunea, antiteza, tautologia), figur de sunet( aliteratia, asonanta, rima interioara, exclamatia retorica, invocatia poetica), procedee retorice( exclamatia retorica, invocatia poetica, imprecatia), imaginile artistice.


4. STILUL JURNALISTIC SAU PUBLICISTIC

Stilul jurnalistic sau publicistic este caracteristic mass-media, fiind destinat unui public eterogen, cu o pregatire profesionala diferita sau cu diverse niveluri de cultura.
Scopul pe care il urmareste este, in esenta, acela de informare a publicului, de comentare a faptelor de viata sociala, de interes economic si politic pe intelesul tuturor si include texte de o mare varietate. Cu toate acestea, in afara intentiei tranzitive, se intalneste si cea reflexiva care tradeaza dispozitia, atitudinea, convingerile si actualitatea sufleteasca a celui care compune textul publicistic.
Trasaturile sale caracteristice sunt urmatoarele:
- varietatea si bogatia vocabularului, determinate de diversitatea ariilor tematice abordate;
- utilizarea limbii literare, alaturi de formulari specifice limbajului cotidian;
- amestecul de elemente ce provin din celelalte stiluri functionale( administrativ, stiintific, beletristic);
- folosirea unui limbaj accesibil, determinat de varietatea publicului-tinta caruia i se adreseaza;
- utilizarea unor clisee lingvistice( exemplu: „orasul din Bănie”= Craiova, „fratii nostrii de peste Prut”= moldovenii)
- apelul la procedee menite sa capteze atentia cititorului: titluri si subtitluri incitante, utilizarea unor imagini, ilustratii grafice, sunet, culoare etc);
- excludearea unor notiuni stiintifice si explicatii de stricta specialitate;
- face apel la figuri de stil si citate livrești, intrate in patrimoniul cultural( exemplu: „ A fi sau a nu fi...”).
Compozitii in acest stil:
1. Textul publicistic (anuntul, apelul, articolul, comentariul, interviul, cronica, declaratia de presa, editorialul, foiletonul, reportajul, stirea, textul publicitar). Toate aceste texte au drept numitor comun continutul care reflecta realitatea imediata si faptul ca pot fi completate cu mijloace extralingvistice: fotografii, grafice, scheme, desene, tabele, caricaturi, in care scop se folosec elemnte cromatice si caractere grafice diferite pentru a sublinia mesajul.
2. Textul publicitar (reclame si spoturi publicitare). Avand functia de a convinge si informa, presupune existenta unui emitator activ care promoveaza unele produse si a unui receptor pasiv, caruia i se adreseaza mesajul.





avatar
Lucaci Andrei
"Tata Lor"


Number of messages : 222
Points : 2266743
Reputation : 1007
Registration date : 2008-08-15
Age : 25
Location : Cluj-Napoca

View user profile http://www.andreil.wgz.ro

Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum